Album: | Säfflebygdens HBF | Landskap: | Värmland | År: | 1912 |
Titel: | Fabrikör Bruce | Socken: | Säffle/By | Publicerad: | 2015-06-02 |
Motivkategori: | Porträtt | Ort: | Säffle | Upphovsman: | Ludvig Åberg, Säffle |
Bernhard Bruce (1885-1973) En av Säffles mera bemärkta industrimän. Bröderna Carl och Bernard Bruce inledde 1907 tillverkning av motorer efter att ha återvänt från Amerika där de arbetat på diverse motorverkstäder. Den första motorn som tillverkades var en bensindriven fyrtaktsmotor, tillverkad helt för hand. Då de såg att intresse fanns inledde de tillverkning i ett nedlagt båtbyggeri i Säffle. En ny motor, av tvåtakts tändkulemotor-typ producerades nu. Fördelen med denna motortyp var driftsäkerhet bland annat för att den helt saknar elektriskt tändsystem. 1912 inleddes export till bland annat Tyskland och 1919 anlades ett eget gjuteri som 1936 ersattes med ett nytt gjuteri. En egen verkstad byggdes 1928 och då det nya gjuteriet stod klart flyttade man motorverkstaden till det gamla gjuteriet. Man tillverkade även granathylsor åt militären under andra världskriget. Under efterkrigsåren exporterades motorer över hela världen. De inhemska motorerna hamnade oftast i fiskebåtar där "dunket från en fiskebåt" ofta kan förknippas med just motorer från Seffle Motorverkstad. Motorerna från mitten av 1930-talet var en- eller tvåcylindriga av 4-140 hk, en stationär variant av motorn med gjuten fot, kylsystem och remskiva levererades till industrier världen över. Sefflemotorn blev berömd för sin kvalitet och driftsäkerhet. Märkligt nog var man sparsam med reklam och hade inga stora patent, ändå blev motorn en succé Senare förnyades tekniken och en ny typ av semidieselmotor som bygger på samma motortyp övertog produktionen. Sjöfartsverket beställde en jättestor motor av Seffle Motorverkstad för montering i fyrskeppet "Almagrundet". En femcylindrig variant av denna stora motor sitter nu i "Tingvalla", en gammal veteranbogserbåt med hemmahamn i Karlstad. Motortillverkningen övergick senare i produktion av propellrar samt hydraulstyrningsinrättningar till stora fartyg under samma tillverkarnamn. Då produktionen lades ned 1972 på grund av konkurrens av den nu allt driftsäkrare dieselmotorn med jämnare gång hade man tillverkat över tiotusen Sefflemotorer, mestadels tändkulemotorer och fortfarande var 7000 kvar i drift både i Sverige och utomlands. Som mest sysselsatte rörelsen 150 man. |